laatste verslag uit de Filipijnen en ik mis kaas - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van Tosca Scholte - WaarBenJij.nu laatste verslag uit de Filipijnen en ik mis kaas - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van Tosca Scholte - WaarBenJij.nu

laatste verslag uit de Filipijnen en ik mis kaas

Blijf op de hoogte en volg Tosca

06 Januari 2014 | Filipijnen, Olongapo City

Zo, dat is weer even een tijdje geleden dat ik een berichtje heb geschreven, en dit is alweer mijn laatste vanaf hier. De afgelopen weken was het wat anders dan het echte locale avontuur, nou mocht ik me als een luxe reiziger voordoen! Als ik eraan terugdenk lijkt het alweer maanden geleden dat we afscheid namen van PREDA , maar dat is alleen maar goed want dat betekent dat ik het kei leuk heb gehad, en dat is zeker waar!

Voor de meiden van de girlshome van PREDA hadden we de laatste dag nog wat waterspelletjes en activiteiten georganisseerd en dat was super! Waterballonnen laten knappen, foto’s gemaakt en verder nog wat ballonnen opgeblazen die ik de laatste dag nog onderin mijn tas vond. Ook in totaal nog een hele koffer gevuld met spullen die wij niet meer nodig hadden die zij voor kerst kregen. Het afscheid van de meiden en werknemers was zwaarder dan ik dacht, hoeveel je in zo’n korte tijd om iedereen kan gaan geven! Mensen hier geven ook om mij, na 2 minuten ben je namelijk al de vriend en ik wordt nog steeds bestookt met smsjes van veel verschillende mensen, wat dus typisch Filipino is (helaas dus niet omdat ik persoonlijk zo leuk ben).

Maar daarna dus met Lies naar de mooiste plek ooit, Palawan! Deze week was echt overheerlijk. De eerste maaltijden die Lisa en ik hadden waren we alleen maar aan het benoemen hoe lekker elke hap was, en de wijn! Wo, het voelde een beetje als een expeditie robinson effect want hoewel ik in tegenstelling tot die mensen was aangekomen, was ik niet vrolijker geworden van al die gefrituurde kip met rijst / bigmac menu’s..
Naast het eten hebben we nog meer gedaan! We hebben heerlijk gerelaxed, op het strand gelegen en savonds lekkere cocktails in de reggeabar gedronken en op het strand gedanst. Wauw, dit klinkt ook heel goed al zeg ik het zelf. Verder hebben we eiland gehopt en gedoken! De foto’s zeggen meer denk ik. Prachtige verborgen stranden waar je door grotten moest om ze te vinden en gedoken!!
Tijdens het duiken hebben we tot mijn geluk geen haaien gezien, wel heel veel zeesterren, een hele mooie turtle en het beste van alles: een opblaasvis. Die moet je kietelen en dan blaast hij zich op tot zo’n flubberbal, echt wie dit uitgevonden heeft! De plekken die ik hier zag waren toch wel de mooiste die ik in mijn hele leven heb gezien. Tussendoor op een typisch klein Filipinobootje naar elke plek gereisd met lekker eten wat voor ons gemaakt werd. Ik heb me heel verwend gevoeld! Hier heb ik zelfs vis leren eten, bereidwillig heb ik nu al 2 keer vis besteld waarvan eentje met hoofd!
Ook was het leuk hier weer Anne met haar vriend en de meiden van het begin, Lotte en Louise weer te zien bij de enige echte stamkroeg want er was niks anders, de reggeabar

Aan het eind van de week moest ik Lisa gedag zeggen en kon ik daarna gelijk Anouk ophalen van het vliegveld! Best fijn want na 3 maanden alleen, kijk ik daar nu ook heel erg naar uit maar is dat ook weer eng omdat ik het helemaal niet meer gewend ben om alleen met mezelf opgescheept te zitten. Ik vond het heel leuk om Anouk alles te laten zien in de Filipijnen, omdat het toch wel als mijn stekkie voelt Zij herkende veel uit Indonesië maar vond toch ook juist veel weer anders, ben benieuwd om over 4 maandjes rondgeleid te worden door Anouk! De eerste week zijn we naar het noorden gegaan en hebben we lekker gesurft. Net zoals in Europa, aanwezige surfdudes, al zijn de Aziatische donker met geblondeerde langere haren. Mode is hier net wat anders zullen we zeggen. Surfen ging super! Mooie golven en het ging ook echt goed! Helaas merkte ik wel nog heel erg dat ik moe was, denk nog van de dengue waardoor ik het net een uur per dag volhield en savonds rond 11 uur al lag te snurken. Hier hebben we ook kerst gevierd! Een typische Filipino want we zijn naar de mis geweest en hebben voor 2 euro een fastfoodachtig iets gegeten. De tweede dag vonden we het toch wel lekker om voor een luxe maaltijd te gaan, 3 gangen ter compensatie van dag 1. Dit was mijn eerste kerst zonder ouders dus dat was wel raar, maar samen met Anouk en liggend op mijn sufplank genoot ik zeker van de dag!

De week erna, wauw nu schrijf ik wel chronologisch, gingen we naar Boracay, super te toeristisch eiland waar alleen maar party-party is. Wel heel leuk want het weer was niet veel soeps. Het hotel gelukkig wel dus 2 dagen op bed gelegen en nog wat op stap geweest, 1 keer naar een strand en 1 keer wat souveniertjes wezen kijken. Haha dit is echt het relaxte leven waar ik aan gewend ben geraakt, de hele dag bijna niks doen! Maar het was heerlijk en we waren er aan toe. De reis er naartoe was nog de meest horor van alle reizen. Ik was al gewend aan 5 uur vertraging en 9 uur durende busreizen terwijl ze 6 uur duren. Dit vliegtuig kon niet landen door het slechte weer, dusss gingen we terug! En werd hij gecancelled.. Toen de nacht op de grond van het vliegveld gespendeerd zonder dat we iets kregen aangeboden of informatie kregen (mensen die in NL zeuren, NS is hier niks bij!) Daarna na nog twee pogingen, en nog landingen ergens anders om te tanken, geland op het prachtige eiland, waar dus geen mooi weer was.
Maar al zeg ik het zelf, Oud en nieuw in de stromende regen was geweldig!! Op het strand met muziek en tijdens het vuurwerk in de zee gestaan in de regen met een zomerjurk, het heeft echt wat!
De laatste dag had Anouk een preverjaardagsparty voor me georganisseerd met ballonnen toen ik wakker werd, ik schrok even omdat ik dacht dat ik mijn verjaardag vergeten was! Savonds heel leuk nog uiteten geweest met Anouk en Lotte en daarna met Anne nog even verjaardagsdrankjes wezen doen en gezorgd dat we in de VIP ruimte konden dansen ook al werden we er tot 3 keer toe uitgezet.

Nu, mijn laastste week breng ik door op Bohol, ik ben samen met Lotte meegegaan waar we werden opgewacht om met louise en haar vriend te reizen. Ik wist nog niet wat ik wilde doen maar vond het toch wel leuk om door hun meegevraagd te worden en het bevalt goed! We zijn chocolatehills weten kijken, door natuur gemaakte mooie bergjes, hebben soort mini-aapjes die alleen hier bestaan gezien, zo schattig van nog geen hand groot met hele grote ogen! En verder vandaag op het strand gelegen enn mijn verjaardagsparty gevierd! Raar, voelt toch anders verjaardag in het buitenland dus besefte het niet echt maar een hele leuke dag gehad! Ik ben met name trots dat ik mezelf op mijn 22e verjaardag voor de haaien durfde te gooien en mijn leven durfde te risceren. Het risico viel uiteindelijk mee want de walvishaaien waarmee we gingen zwemmen, moesten we delen met het grote aantal toeristen dat er omheenzwom en ze interesseerden zich alleen voor het plankton wat hij kreeg toegereikt waardoor hij alleen op en neer zwom, hing in het water zegmaar.. Maar het was wel suuperinteressant! En mooie beesten, wauw! Ze waren rond de 15 meter lang, heel imposant. Maar vooral al met al ben ik heel trots dat ik met een enorme haaienangst met een haai heb gezwommen. De terugweg was nog gevaarlijker want die duurde 5 uur op een minibootje zonder lifevestjes met veel te hoge golven en 5 uur lang gerild door de kou van de wind en het water.
Savonds nog lekker een drankje gedronken, ook samen met andere Nederlanders die Louise kende en wat andere mensen die we hadden ontmoet. Leuke verjaardag al met al!

Nu heb ik hier nog 2 dagen.. Morgenavond alweer terug naar de hoofdstand in Bohol en dan woensdag toch echt alleen verder, of terug eigenlijk. Twee dagen moet ik overleven! Dan heb ik nog een reisdag en een dag in Manila om nog langs marktjes te gaan en massages te nemen omdat het nog kan. En donderdag vlieg ik alweer terug, het gaat veels te snel! Maar ik heb net met mama mijn avondmaal in Nederland besproken en daar heb ik toch ook wel heel veel zin in. Net zoals iedereen te zien natuurlijk, en kaas te eten! Maar inderdaad vooral ook iedereen weer te zien heb ik zoveel zin in Dus tot snel!!!

xxxx

  • 06 Januari 2014 - 14:38

    Pita:

    Toch raar dat je zo'n zin in kaas hebt...ik dacht echt dat je je cornflakes zou missen! ;)
    Goede terug vlucht en tot over n paar dagen..Oomggg!!
    Kus van mij

  • 06 Januari 2014 - 16:44

    Miriam:

    Tosca een hele goede reis terug. Fijn dat jullie straks weer allemaal thuis zijn xx

  • 06 Januari 2014 - 18:52

    Laura Aben:

    Leuk verslag meis! Geweldig he, dat niks doen. Beetje zonnen, feesten, slapen ;)
    Geniet van je laatste dagen daar, maar dat komt vast goed.
    Je schrijft je verslag trouwens echt zoals Tosca haha, kijk er naar uit je weer te zien! Bijnaaa!

    Knuffelllll

  • 07 Januari 2014 - 11:47

    GJ:

    He feestvierder, na hard werken aan je stage is het goed feesten lees ik. Geniet van de laatste 2 dagen maar geniet ook van je thuiskomst straks. Piepers met bloemkool, kaassaus en blinde vink staat al op het menu ! (wat een voorkeur van jou zeg, waarom geen friet met biefstuk en appelmoes ?)
    Neem de tijd voor alle ponten, vliegtuigen, riksjas, jeepneys, bewonderaars en burocratie) dan zien we je vrijdagmiddag alweer !

    Liefs....GJ

    ps: vissen hebben koppen, geen hoofden !

  • 07 Januari 2014 - 15:44

    Mirjam:

    Heeeee Tosca!!!
    Het blijft leuk je verhalen te lezen! Hahaha zo lekker spontaan zoals jij bent. Wat een prachtige ervaring en wat heb je een hoop moois gezien zo de laatste paar weken nog. Hele goede reis en kijk er naar uit om jullie allemaal weer te zien in Nederland! Wat komt er dan een hoop gezelligheid weer terug.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Olongapo City

Tosca

Actief sinds 29 Sept. 2013
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 7735

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

Filipijnen!!

Landen bezocht: